Let's talk youtube
Anser du att det finns youtubers som exploaterar (utnyttjar) sina följare? Den här frågan har existerat ända sedan Youtube gick från att vara en hobby man gjorde på fritiden till att bli ett heltidsjobb för många. Ju fler människor som upptäckte att Youtube hade förvandlats till en guldgruva, desto fler började försöka kränga alla möjliga produkter till sin trofasta följarskara.
I slutet av 2017 hamnade till exempel Zoella (Zoe Sugg) i hetluften efter att hon sålt julkalendrar för ett pris långt över det egentliga värdet. För 50 pund, runt 500 svenska kronor, fick man bl.a en plastig sminkväska, en liten plastpåse med gröna glitterstjärnor samt två blockljus. Luckorna var dessutom endast 12 stycken och inte 24. Youtubern Eltoria som själv är en följare av Zoella recenserade julkalendern i en video utan att själv nämna det höga priset. Istället framstod det som att hon tyckte att produkterna var väldigt bra och prisvärda. Hon kritiserades något enormt för sin video och några dagar senare laddade Eltoria upp en video där hon klargjorde att julkalendern hade ett för högt pris och att det fanns bättre alternativ på marknaden.
Zoe själv gick senare ut och bad om ursäkt i en video men tillade ganska snabbt att hon inte kunde styra priset som återförsäljaren hade satt. Många tyckte att hon tog en feg utväg när hon skyllde på återförsäljaren, vilket jag är redo att hålla med om. Zoe har många gånger pratat om hur hon har koll på exakt alla steg i processerna i sitt företag och att hon har svårt att släppa taget och låta andra sköta saker åt henne. Att hon plötsligt skulle strunta i en sådan viktig sak som prissättning i butiken känns inte riktigt som henne. Hon borde åtminstone ha varit informerad om att priset var satt till 50 pund och att hon i sådana fall på sätt och vis godkände det (tystnad är väl en form av medgivande?)
Men problemet med exploatering (om det ens är rätt ord att använda) ligger inte enbart hos Zoella. I flera fall har det varit värt att fundera på vad syftet med youtubers merchandise egentligen är. För vad var egentligen syftet med Pointlessblog (Alfie Deyes och tillika Zoes pojkvän) bok som knappt innehöll ord? Var han verkligen passionerad över att publicera en mer eller mindre ordlös bok? Eller var det bara ett sätt att tjäna snabba och enkla pengar på bekostnad av barns naivitet och lojalitet? Jag har inget belägg för det jag skriver nu men jag tror helhjärtat på att det var huvudsakligen barn som köpte ”The pointless book".
Credit: @Zoella
Är det förresten en slump att många youtubers publicerat böcker en efter en annan? Att nästan alla stora youtubers säljer tröjor och t-shirts med deras eget namn tryckta på bröstet? Eller är det så att de har förstått att följarna köper allt man säger åt de att köpa oavsett kvalité och produktvärde?
Här hemma i Sverige har Therese Lindgren ofta kritiserats för sina många sponsrade videos. Ibland kan jag fundera på om det inte är exploatering det handlar om när hon så ofta visar något man ska köpa när hon samtidigt vet att många av de som tittar på henne är barn som saknar kritiskt tänkande. Jag undrar verkligen i hur många hushåll i Sverige som barn, just i detta ögonblicket, bråkar med sina föräldrar eftersom de vill ha något som en youtuber har sagt åt dem att köpa.
Jag inser att det jag hittills har skrivit inte är ett dugg nyanserat. Du som läser detta kanske har köpt en stor mängd merch och samtidigt har ett kritiskt tänkande. Kanske är du ett barn som aldrig någonsin skulle kunna köpa något som en youtuber säljer eftersom du inte tycker sådant är intressant. Dela gärna med dig av var du står i allt detta. Är jag helt ute och cyklar eller finns det en poäng i mina funderingar?